Kako odabrati pravi probiotik?

Kako odabrati pravi probiotik?

Što su probiotici?

Prema definiciji Svjetske zdravstvene organizacije probiotici su živi mikroorganizmi (tzv. „dobre“ bakterije) koji primijenjeni u prikladnoj količini imaju povoljne učinke na naše zdravlje. Moraju biti obilježeni točnom oznakom koja odražava specifičnu vrstu i soj bakterije unutar mikrobiološkoga sustava. Mora biti zajamčena sigurnost probiotika, što se dokazuje provjeravanjem i redovitim praćenjem sigurnosti za pojedini proizvod.

Da bi probiotički proizvod bio učinkovit, bakterije moraju preživjeti u crijevima i mora biti zajamčeno preživljavanje u dovoljnoj koncentraciji do kraja roka trajanja proizvoda. Za svaki probiotik moraju biti provedena odgovarajuća znanstvena ispitivanja i potvrđeni njegovi pozitivni učinci na zdravlje, odnosno preventivni i zdravstveni učinci na određene bolesti.

Probiotici kao dobre bakterije pomažu u uspostavljanju ravnoteže kod narušene crijevne mikroflore uzrokovane napadom loših bakterija.

Što je crijevna mikroflora?

Crijevna mikroflora jedan je od najvažnijih čimbenika probave jer mikroorganizmi probavnog sustava osiguravaju neke od vrlo vrijednih i važnih nutrijenata za crijevo, a i za cijeli organizam. Bakterije sudjeluju u razgradnji neprobavljenih tvari, aktivne su u sintezi nekih spojeva, važne su za dozrijevanje crijevne sluznice i za razvoj imunološkog sustava crijeva. Otprilike 95 % crijevne bakterijske populacije kod ljudi čine obvezatni anaerobi poput Bifidobacterium, Clostridium, Eubacterium, Fusobacterium, Peptococcus, Peptostreptococcus i Bacteroides, a 1–10 % crijevne populacije čine fakultativni anaerobi poput Lactobacillus, Escherichia coli, Klebsiella, Streptococcus, Staphylococcus i Bacillus.
Neravnoteža mikroflore može biti uzrok smanjenja broja korisnih bakterija u crijevima, što za posljedicu može imati pojavu probavnih smetnji. Za uspostavljanje ravnoteže u crijevima, uz pravilnu prehranu, preporučuje se uzimanje probiotika (korisne bakterije) i prebiotika (neprobavljivi sastojci hrane koji selektivno potiču rast i aktivnost korisnih bakterija – hrana probioticima).

Nisu sve korisne bakterije probiotici

Pri izboru probiotika najprije treba voditi računa o tome da svaka bakterija nije probiotik. Jogurt nastaje fermentacijom mlijeka uz pomoć mliječnokiselinskih bakterija, ali svaka mliječnokiselinska bakterijska kultura nije i probiotik. Neki jogurti, kisela mlijeka i slični proizvodi mogu sadržavati žive kulture, a najčešće je riječ o bakterijama Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Bakterije mliječne kiseline se koriste u tradicionalnoj pripremi jogurta, kefira, sira, kobasica i kiselog kupusa, stoga su ove fermentirane namirnice vrijedni izvori ovih bakterija iako često nemaju dokazani probiotički učinak. Kad se radi o probioticima koji to po definiciji i jesu, proizvođači dodaju sojeve bakterija nakon procesa pasterizacije. Većina probiotičkih pripravaka sadrži otprilike 109 (= 1 000 000 000) bakterija po gramu, označeno kao 109 CFU/g ili ml. U svakom proizvodu bez obzira na proizvođača postoji uputa o preporučenoj dnevnoj količini (kod tableta ili kapsula obično 1x dnevno).

Koji su povoljni učinci probiotika?


Prema preporukama SZO-a probiotici imaju povoljan učinak kod proljeva, zatvora, alergija, infekcija mokraćnog sustava i drugih stanja. Od svih probiotika najispitivaniji probiotički soj je Lactobacillus rhamnosus GG s više od 300 kliničkih studija. Dokazano je da je učinkovit kod akutnih proljeva (kod djece skraćuje trajanje akutnoga proljeva za jedan dan) i u sprječavanju probavnih smetnji zbog uzimanja antibiotika.

Osim Lactobacillus rhamnosus GG preporuku stručnjaka u liječenju akutnoga proljeva kod djece i u sprječavanju proljeva prouzročenog antibiotičkim liječenjem ima i kvaščeva gljivica Saccharomyces boulardii.

Za probiotički soj Lactobacillus rhamnosus GG vrijedi preporuka i za liječenje i sprječavanje atopijskoga dermatitisa zbog alergije na kravlje mlijeko, a to vrijedi i za Bifidobacterium lactis.

Prije nego što odlučite koji ćete probiotik odabrati, dobro je znati koje učinke na zdravlje od njega možete očekivati i pobrinuti se odabrati proizvod koji je dokazano učinkovit za vaše tegobe te odabrati onaj koji ćete moći uzeti u dovoljnoj koncentraciji da bude djelotvoran.

S obzirom na dokazanu učinkovitost naši liječnici preporučuju uzimanje WAYA® kapi za uravnoteženu crijevnu mikrofloru koje su primjerene za novorođenčad, dojenčad i djecu te WAYA® kapsule za djecu stariju od dvije godine i odrasle. Dnevna doza od 7 kapi u WAYA® kapima sadrži najmanje 1,4 × 109 kolonijskih jedinica mikroenkapsulirane probiotičke kulture Lactobacillus rhamnosus GG), neutralnog su mirisa i okusa, ne sadrže alergene (mliječne bjelančevine, laktozu, gluten, jaja, ribe, kikiriki, sezam, SO2, soju, orašaste plodove, celer, gorušicu, rakove).