Prehrana trudnica i dojilja, dojenje i dijetni režim

Prehrana trudnica i dojilja,  dojenje i dijetni režim

PišeIvana Domislović dipl.ing.
univ.spec.nutricionist

Mnogo žena dolazi mi s pitanjem smiju li dojilje „ići na dijetu?“. Žele se vratiti na staru kilažu što prije i što bezbolnije. 
Na što je potrebno obratiti pažnju i kad je pravo vrijeme za razmišljanje o restrikcijskom režimu i gubljenju kilograma?
Tijekom trudnoće većina žena pohranjuje dodatnih 2 do 5 kg (19.000 do 48.000 kcal) u tkivu, uglavnom u obliku masti, kao fiziološku pripremu za dojenje. Ako žene ne konzumiraju dodatne kalorije, tada se te tjelesne zalihe koriste za održavanje laktacije. Nije neuobičajeno da dojilje nakon prvog porođajnog mjeseca izgube 0,5-1,0 kg / mjesečno.
Sama činjenica da dojenje sagorijeva dodatne kalorije u praksi se nije pokazala kao nešto što sigurno dovodi do energetskog deficita i posljedično do gubitka kilograma. 

Zašto je to tako?
Rodilje su u ovom periodu u stresu, što od samog poroda, prilagodbe na novu situaciju (učenje dojenja, prilagodba na nove situacije koje donosi beba u životu, strah za dijete, nesigurnost u svoje postupke, nedostatak sna, neredovita prehrana i dr.), zbog čega se javljaju obrasci nepravilne prehrane i jača obrazac hedonističkog prejedanja.
Organizam se na stres adaptira na način da traži više energetski jake hrane, koja je ukusnija i ugodnija za pojesti. Hranu koja brzo dovodi do ugode i osjećaja sitosti. 
Dojilje često posežu za brzim i bogatim izvorom energije – procesiranim proizvodima, jednostavnim ugljikohidratima (brza hrana, grickalice i kalorična hrana), čak i bez gladi i stvarnog nedostatka homeostatske potrebe za kalorijama. 
U ovom trenutku potrebno je osvijestiti stvarne potrebe organizma i pružiti mu ono što mu zaista nedostaje i što dovodi do podizanja energije, uz kontrolu energetskog unosa. Ovo nikako ne znači da dojilje smiju i trebaju gladovati. Upravo suprotno. 

Kada razmišljati o gubljenju kilograma?
Period babinja, tj. prvih 6 – 8 tjedana nakon poroda je svakako period u kojem ne bi trebalo razmišljati o namjernom gubitku kilograma i restrikcijskim dijetama.
To je vrijeme u kojem se rodilja oporavlja od poroda te vrijeme u kojem se uspostavlja laktacija. 
U ovom razdoblju obično dolazi i do blagog spontanog gubitka kilograma i uz normalnu, uravnoteženu prehranu. No ako se to i ne dogodi, ovo vrijeme nije vrijeme u kojem bi trebalo krenuti sa mršavljenjem. 

Koja dijeta je najbolja za dojilju? 
Takva dijeta ne postoji!
Za dojilje je važno osigurati uravnoteženu prehranu. Cilj je uvrstiti u prehranu obilje povrća, voća, izvora zdravih masti kao i složenih ugljikohidrata uz istovremenu minimizaciju unosa kalorija, jednostavnih ugljikohidrata i nutritivno siromašne hrane. 
Lagana tjelesna aktivnost na svježem zraku i suncu (šetnja s bebom) osigurat će dodatni gubitak kalorija ali i potreban vitamin D. 
Restriktivne dijete, dijete u kojima se odbacuju cijele kategorije namirnica (bez ugljikohidrata, bez masti i sl.) mogu dovesti do deficita vitamina i minerala (magnezija, vitamina B6, folata, kalcija i cinka, B12) te na taj način kratkoročno i dugoročno utjecati na zdravlje dojilje.
Posebna pozornost posvećuje se majčinom unosu vitamina A, B1 , B2 , B12, i D te unosu masnih kiselina i joda. Koncentracija ovih hranjivih tvari u majčinom mlijeku ovisi o majčinim zalihama i o unosu putem hrane.
Iako su energetska vrijednost, bjelančevine, folna kiselina, mineralne tvari i elementi u tragovima u majčinom mlijeku neovisni o majčinoj prehrani, poželjno je da njihov unos bude u skladu s preporukama, jer ukoliko je on nedovoljan tijekom laktacije, doći će do iscrpljivanja majčinih zaliha što se može dugoročno negativno odraziti na njezino zdravlje.

Utjecaj vježbanja i restrikcije prehrane na kvalitetu mlijeka 

Umjerena tjelesna aktivnost i vježbanje nema negativan utjecaj na volumen ili kvalitetu opskrbe mlijekom, težinu dojenčadi ili okus majčinog mlijeka.
Postepeni gubitak kilograma tijekom dojenja obično ne utječe na količinu ili kvalitetu majčinog mlijeka. 
Osnovni postulati prehrane za dojilje

  1. Težina na kojoj ste sad nije došla preko noći
  2. Težina ne može nestati preko noći
  3. U razdoblju babinja tijelo se oporavlja od trudnoće i poroda. Nemojte ga umarati dodatnom restriktivnom prehranom
  4. Dojenje samo po sebi sagorijeva dodatnih 500 – 700 Kcal
  5. Dojilji je potrebna kvalitetna prehrana koja će joj pomoći u bržem oporavku od porođaja
  6. Prehrana mora osigurati dovoljno energije za vrlo zahtjevan period brige oko dojenčeta 
  7. Prehrana  mora osigurati sve makro (ugljikohidrati, masti, bjelančevine) i mikronutrijente za pravilno funkcioniranje organizma, imunološkog sustava (cink, selen, željezo), prevenciju umora uzrokovanog deficitima (željezo, vitamini B kompleksa) , te nutrijenata čiji se nedostatak preslikava u mlijeko poput omega 3 masnih kiselina  joda i kalcija.

Svakako, najbolji način da ne skupite previše kilograma kroz trudnoću i da uđete spremni u babinje i imate energije kroz čitav period dojenja, je pravodobna priprema za trudnoću kroz usvajanje aktivnog načina života i pravilne prehrane. 
Konzultacija sa nutricionistom olakšat će vam usvojiti pravilne prehrambene navike i uzet će u obzir individualne potrebe te potrebe specifične za period trudnoće i dojenja. 
Nakon konzultacije sa ginekologom, a u suradnji sa  fizioterapeutom, možete krenuti sa aktivnostima prilagođenima vašim individualnim potrebama. 

Zapamtite, uvijek se savjetujte sa stručnjakom. Preskakanje ovog koraka može dovesti do trajnih posljedica po vaše zdravlje. 
U Poliklinici Adarta u Centru za majku i dijete možete se obratiti za
:

  • ginekološki pregled 
  • nutricionističko savjetovanje
  • stručno vođene vježbe za trudnice

Izvori:

·     Diets and eating disorders: implications for the breastfeeding mother.Weekly SJ

NAACOGS Clin Issu Perinat Womens Health Nurs. 1992; 3(4):695-700.

·      Nutrition Recommendations in Pregnancy and Lactation: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5104202/

·      Valentine, C. J., Wagner, C. L. (2013): Nutritional management of the breastfeeding dyad. Pediatric Clinics of North America 60, 261-274.

·      G. KREŠIĆ i sur.: Majčino mlijeko, Mljekarstvo 63 (3), 158-171, (2013)

Komentari

Ostavite komentar